Освітня технологія "Веб-квест"

WEB-КВЕСТИ
ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ
ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

«Хто стоїть на місці, той відстає»
Давня мудрість

Хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому й полягає основна місія сучасного учителя. Вже не достатньо бути на уроці та поза ним актором, режисером, діловодом, диригентом, дипломатом, психологом, новатором і компетентним фахівцем.
Щоденна учительська праця – ось що формує сучасну модель вчителя. Скажете «ні»? Впевнена, ви зі мною погодитесь… Диплом про педагогічну освіту не передбачає готовності до застосування нових освітянських ідей, здатність продовжувати процес постійного навчання, знаходитись у постійному педагогічному пошуку.
Основу професійної компетентності становлять глибокі та різнобічні наукові, професійні знання , уміння та навички, які формують високо мобільну, надзвичайно складну працю педагога.
Щоб у європейській спільноті зайняти гідне місце нашій державі, потрібна якісна освіта. На якісну освіту сподіваються і батьки, які хочуть бачити своїх дітей підготовленими до життя, і діти, які мріють знайти своє місце в житті, бути освіченими та конкурентоспроможними. У такий спосіб одним із основних завдань системи освіти України стає підготовка громадян, які здатні критично мислити і на високому інтелектуальному рівні розв`язувати різноманітні проблеми життя.
Щоб навчитися вмінням критично аналізувати повсякденні події, порівнювати аналітичні точки зору, відстоювати власну позицію, приймати зважені рішення тощо, необхідно володіти необхідними знаннями з математики. Адже математика формує і структурує логічне мислення, обґрунтовано викладає крок за кроком хід доведення фактів.
Навчити кожну особистість у будь-якій проблемі визначати основне, вміння самостійно знайти, обробити і проаналізувати інформацію; логічно викласти свої думки, навести переконливу аргументацію; здатність мислити мобільно, обирати єдино правильний  шлях розв`язання проблеми; бути відкритим до сприйняття думок інших і водночас принциповим в обстоюванні своєї позиції – це і є місія кожного педагога, зокрема вчителя математики.
Можливість різнобічного розвитку учня пропонують саме сучасні методики навчання і новітні технічні здобутки. Широке й ефективне впровадження інноваційних методик в навчально-виховний процес сприяє підвищенню його якості, зацікавленості учнів і викладачів, є важливою стадією процесу реформування традиційної системи освіти в контексті глобалізації. Однією з таких методик, яка вчить знаходити необхідну інформацію, піддавати її аналізу, систематизувати і вирішувати поставлені задачі є методика web-квестів
Вперше модель web-квесту була представлена викладачем університету Сан-Дієго Берні Доджем у 1995 р. Сьогодні ця технологія використовується як найбільш вдалий спосіб використання Інтернету на уроках.
Веб-квест дає можливість учням ефективно використовувати інформацію, яку вони знаходять у мережі.
Веб-квест - це технологія орієнтована на учнів, занурених у процес навчання, яка розвиває їх критичне мислення.
Завдяки конструктивному підходу до навчання, учні не лише добирають і упорядковують інформацію, отриману з Інтернету, а також скеровують свою діяльність на поставлене перед ними завдання. Це технологія, яка дозволяє працювати в групах (від трьох до п’яти чоловік), розвиває конкурентність і лідерські якості.
Веб-квест містить такі основні елементи:
·  вступ, у якому обов’язково вказуються терміни проведення роботи і надається вихідна ситуація або завдання;
·  посилання на ресурси мережі, у яких міститься необхідний для веб-квесту матеріал: електронні адреси, тематичні форуми, книги або методичні посібники з бібліотечних фондів;
·  поетапний опис процесу виконання завдання з поясненням принципів обробки інформації, додатковими супровідними питаннями, причинно-наслідковими схемами, таблицями, діаграмами, графіками та ін.;
·  висновки, які мають містити приклад оформлення результатів виконання завдання або їх презентації, шляхи подальшої самостійної роботи із зазначеної теми і галузі практичного застосування отриманих результатів і навичок.
На першому етапі викладач проводить підготовчу роботу, знайомить учнів із темою, формулює основну проблему.
Завдання веб-квеста є окремими блоками питань і переліками адрес в Інтернеті, де можна отримати необхідну інформацію. Питання сформульовані так, щоб при відкритті сайту учень розумів принципи для відбору матеріалу, виділення головного з усієї інформації, яку він знаходить. Ця стадія веб-квесту має найбільший розвивальний потенціал: при пошуку відповідей на поставлені питання удосконалюється критичне мислення, уміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об'єкти і явища, мислити абстрактно. Певне керування процесом з боку викладача може проводитися через надання списку запитань, поширення прикладів, схем.
Наступним є етап оформлення результатів, у межах якого відбувається осмислення проведеного дослідження. Робота передбачає відбір значимої інформації і представлення її у вигляді слайд-шоу, буклету, анімації, постеру або фоторепортажу. Обговорення результатів роботи над веб-квестами можна провести у вигляді конференції, щоб учні мали можливість продемонструвати власний практичний доробок. Результати веб-квеста для звіту можуть мати різноманітні форми: база даних; діалог, історія або приклад для вивчення; он-лайн документ, який містить аналіз неоднозначної ситуації, повідомляє основні тези і спонукає користувачів додати власні коментарі або не погодитися з авторами; проведення псевдо-інтерв’ю з експертом протягом заняття або публікація його у мережі Інтернет. На цьому етапі розвиваються такі риси особистості як відповідальність за виконану роботу, самокритика, взаємопідтримка і уміння виступати перед аудиторією.
Можна практикувати розміщення результатів роботи над веб-квестом в мережі Інтернет на спеціалізованих сайтах, таким чином досягаючи трьох цілей: учні розуміють, що завдання є матеріальним і високотехнологічним; вони отримують аудиторію, зацікавлену у результатах їх праці; у них з’являється можливість зворотного зв'язку з боку аудиторії.
Завершальним етапом є оцінювання, однак обов’язковим для веб-квесту є попереднє (до початку роботи) оголошення його принципів. Критерії оцінки можуть бути різними (за часом презентації, оригінальністю, новаторством та інше). В оцінці підсумовується досвід, який був отриманий учнем при виконанні самостійної роботи за допомогою технології веб-квест. У завданнях з деяких тем логічним є включення до заключної частини риторичних питань, які стимулюватимуть активність пошукової роботи.
Якою ж є структура уроку веб-квесту? Початок уроку має основні, характерне для інших уроків, елементи: організаційна частина, мотивація навчальної діяльності, актуалізація опорних знань.
Викладення нового матеріалу відбувається за схемою: завдання - питання - робота з Інтернет-ресурсами - повернення до питання, аналіз отриманої інформації - перехід до наступного питання. Давши відповіді на кожне з питань, отримуємо результат, тобто вирішене завдання, яке ставилось на початку.
При підготовці та проведенні такого уроку важливо чітко усвідомити роль кожного учасника навчально-виховного процесу та розподілити їх обов’язки для досягнення максимальної ефективності.
Учень повинен:
·  сформулювати відомі умови завдання;
·  визначити необхідні, але невідомі відомості; знайти їх;
·  проаналізувати, обробити, узагальнити й обговорити виявлену інформацію; вирішити, наскільки з урахуванням знайдених відомостей поле завдання втратило (чи придбало) проблемний характер;
·  узагальнити відшукану інформацію;
·  оформити результати роботи.
Учитель:
·  надає декілька посилань на бажані Інтернет-ресурси, які зададуть інтонацію, акценти пошуку;
·  наводить декілька культурних зразків, які служать орієнтиром для порівняння та можуть показувати спектр думок з проблеми;
·  розробляє бланки з чітким формулюванням критеріїв оцінювання;
·  контролює процес пошуку.
Рекомендації до проведення веб-квесту:
·  визначте ключові слова для пошуку (чи слід їх змінювати на різних етапах розв’язання);
·  знайдіть необхідну інформацію в мережі Інтернет;
·  проаналізуйте й обговоріть знайдену інформацію;
·  при необхідності – відкоригуйте ключові слова та повторіть пошук;
·  сформулюйте висновок і обговоріть його (чи відповіли Ви на всі підпитання? Якщо ні – повторіть ще один цикл пошуку й обробки інформації).
Методика веб-квестів активізує навчальний процес, сприяє підвищенню індивідуалізації навчання і його якості.
Веб-квест - одна із найбільш ефективних моделей використання Інтернета в навчальному процесі.
Веб-квест - проблемне завдання, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету.
Веб-квест - це формат уроку орієнтований на розвиток пізнавальної, пошукової діяльності учнів, на якому значна частина інформації здобувається через ресурси Інтернету.
Веб-квест – це дидактична структура, в рамках якої викладач удосконалює пошукову діяльність учнів, задає їм параметри цієї діяльності і визначає її час. Викладач перестає бути джерелом знань, але створює необхідні умови для пошуку і обробки інформації.
Запропонована форма роботи на уроках не суперечить тій, що розроблена в дидактиці. Вчитель завжди усвідомлює головне завдання уроку.
Така діяльність перетворює учнів на активних суб'єктів навчальної діяльності, підвищуючи не лише мотивацію до процесу здобуття знань, але і відповідальність за результати цієї діяльності і їх презентацію. Ця методика є сучасною та перспективною, має ряд переваг, заслуговує на широке впровадження в навчально-виховний процес.
У процесі гри учені навчиться:
ü     Бути гнучким, мобільним, конкурентоздатним.
ü     Уміти інтегруватись у динамічне суспільство, презентувати себе на ринку праці.
ü     Критично мислити.
ü     Використовувати знання як інструмент для розв’язання життєвих проблем.
ü     Генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення й нести за них відповідальність.
ü     Володіти комунікативною культурою, вміти працювати в команді.
ü     Вміти запобігати будь – яким конфліктним ситуаціям та виходити з них.
ü     Уміти здобувати, аналізувати інформацію, отриману з різних джерел, застосувати її для індивідуального розвитку і самовдосконалення.
ü     Бути здатним до вибору численних альтернатив, які пропонує сучасне життя.

Важливо відмітити також, що нетрадиційно проведені уроки математики стимулюють творчість учителя і його вихованців, створюють сприятливі умови для співробітництва учнів один з одним і з учителем. До деяких з цих уроків готуються як до свята.

Немає коментарів:

Дописати коментар